Neuromin csomag az evitality.hu webáruházban

Ünnepi finomságok és a levertség – hogyan hat hangulatunkra a cukorfogyasztás

Mákos bejgli a karácsonyi ünnepi asztalon

Noha mindannyian tudjuk, hogy fizikai egészségünk érdekében bizony oda kell figyelnünk a cukorbevitelre, a mentális egészségünkre is komoly hatással lehet. A Kansasi Egyetem nemrégiben készített tanulmánya feltárja a kapcsolatot a nagyobb mennyiségű cukor fogyasztása és a depresszió között.

A tanulmány megállapította, hogy a magas hozzáadott cukortartalmú ételek súlyosbíthatják a depresszió tüneteit. Most, hogy fejest ugrunk az ünnepi időszakba és az ezzel járó édes finomságok csábító sokaságába, fontos, hogy tudatában legyünk, hogyan is befolyásolják azok mentális egészségünket.

A kutatás célja az volt, hogy kibővítse az ismereteket a cukor mentális egészségre gyakorolt ​​hatása terén, amely a fizikai egészségre gyakorolt ​​hatásának eredményeivel ellentétben ez idáig igencsak korlátozott volt. A kutatás felhasználta a cukorfogyasztás és az érzelmi hangulat közötti kapcsolat vizsgálatában a Women’s Health Initiative (WHI), a NIH-AARP Diet and Health Study, valamint spanyol egyetemi kutatások, illetve ausztrál és kínai üdítőital fogyasztási szokásokat vizsgáló kutatások eredményeit.

A kutatók rámutattak, hogy az örömmel és vidámsággal teli ünnepi időszak egybeesik a szezonális affektív zavarral (seasonal affective disorder, SAD) – a szezonális depresszióval.

A betegségként még éppen nem diagnosztizálható, küszöb alatti tüneteket nevezzük szubszindromális szezonális affektív zavarnak. A SAD és a szezonalitás megjelenése a mérsékelt övben közel hasonlónak mondható, a téli depresszió 2-4%, magyar mintán: 3.4%, a nyári depresszió 0.1-2.1%, magyar vizsgálatban 0.9%; míg a szubszindromális tünetek előfordulása 7-20%, Magyarországon 7.2% (Muscettola és mtsai, 1995; Mersch és mtsai, 1999; Saarijarvi és mtsai, 1999; Molnár és mtsai, 2010). (forrás)

Az SAD-ot vizsgálva a kutatók azt találták, hogy az eseteknél megfigyelhetőek olyan közös vonások, mint például az étkezési szokások. “A téli depresszió egyik legfontosabb jellemzője a cukor iránti vágy.” – mondta Stephen Ilardi, az egyetem klinikai pszichológia professzora.

Karácsonyi depresszió

A kutatók úgy vélik, hogy a hangulatszintünk esése méginkább a cukros finomságok felé terel bennünket, mivel ezáltal érzelmi „feldobódást” élhetünk át ideiglenesen. Az, hogy az ünnepi édességek, sütemények ilyenkor mindenütt körül vesznek bennünket, természetesen csak növeli a kísértést.

A cukorfogyasztással járó közérzetjavulás csak átmeneti. A kutató emlékeztet: “Azonnali hangulatnövelő hatás élhető át, de paradox módon a cukrot nagy mennyiségben fogyasztva hosszú távon a hangulat további romlásához vezethet”. – mondja Ilardi.

Amikor azon gondolkozunk, hogyan is tudnánk a cukorfogyasztást a legmegfelelőbben kezelni annak érdekében, hogy negatív hatásait minimalizáljuk, a kutatók azt javasolják, kezeljük hasonlóképpen, mint az alkoholfogyasztást. Fogyasszuk mértékkel, de hogy mi a mérték, az nincs pontosan meghatározva.

“Nincs egy mindenki számára alkalmas megközelítés annak megítélésére, hogy pontosan hogyan reagál egy adott ember egy adott ételre egy adott mennyiségben.” – mondja Ilardi. Azt is tanácsolja, hogy mindenképpen fogyasszunk omega-3-ban gazdag és növényi alapú ételeket, amelyek pozitív pszichológiai hatásai jótékonyan hatnak általános közérzetünkre.

Figyeljük tehát meg érzelmi változásainkat az ünnepek alatt, és ha azt vesszük észre, hogy hangulatunk romlik, kezdjünk el odafigyelni a bevitt cukor mennyiségére. Ne hagyjuk ki tehát a bejglit, a szaloncukrot, élvezzük az ünnepi finomságokat, de fontos, hogy csakis mértékkel.

További blogcikkek

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

A hozzászóláshoz el kell fogadni az Adatkezelési tájékoztatóban leírtakat